Menu

  • Zajęcia indywidualne

  • Terminy Turniejów 2022

Grand Prix Małopolski:

  • Regulamin GP Małopolski
  • Ranking bieżący
  • Ranking kroczący
  • Archiwum 2019
  • Archiwum 2018
  • Archiwum 2017
  • Archiwum 2016
  • Archiwum 2015
  • Archiwum 2014
  • Archiwum 2013
  • Archiwum 2012
  • Archiwum 2011
  • Archiwum 2010
Mistrzostwa Polski Amatorów:
  • Ranking amatorów

Zasady:

  • Cennik
  • Gra w 8
  • Gra w 9
  • Gra w 10
  • Gra w 14/1



Klub bilardowy

  1. Ogólny cel gry
    Gra w 14/1 polega na każdorazowej deklaracji wbijanej bili i łuzy, do której bila zostanie wbita. Procedura ta jest kontynuowana przez zawodnika, dopóki nie popełni on faulu lub chybi zapowiedzianą bilą do zadeklarowanej łuzy. Za każdy prawidłowo wykonany strzał zakończony wbiciem określonej bili do określonej łuzy, zawodnik nagradzany jest jednym punktem. Zawodnik może wbijać 14 kolejnych bil. Natomiast przed wbiciem ostatniej bili pozostałej na stole należy umieścić na stole z powrotem 14 pozostałych bil tak, jak przy rozpoczęciu gry, z tym, że szczyt trójkąta pozostaje wolny. Zawodnik usiłuje umieścić w łuzie ostatnią bilę pozostałą z poprzedniego trójkąta tak, aby jednocześnie rozbić pozostałe bile i móc dalej kontynuować grę. Zawodnik, który zgromadzi wcześniej określoną liczbę punktów (zwykle 150 punktów w grach wielkoturniejowych lub uzgodnioną ilość w zwykłych spotkaniach) niż jego przeciwnik, wygrywa partię.
  2. Liczba zawodników
    Dwóch grających lub dwie drużyny.
  3. Stosowane bile
    Standardowy zestaw bil numerowanych od 1 do 15 plus biała bila rozgrywająca.
  4. Początkowe rozmieszczenie bil
    Jest to standardowe rozmieszczenie w kształcie trójkąta ze szczytową bilą w punkcie głównym stołu, bila nr 1 w prawym wierzchołku przy podstawie trójkąta, a bila nr 5 w lewym wierzchołku przy podstawie trójkąta. Pozostałe bile są rozmieszczone dowolnie i muszą ściśle przylegać do siebie.
  5. Punktacja
    Każda bila wbita prawidłowo liczona jest jako 1 punkt dla zawodnika.
  6. Rozbicie otwierające
    Zawodnik rozpoczynający musi:
    • wyznaczyć bilę i łuzę do wbicia tej bili lub ją wbić lub
    • spowodować aby biała bila zetknęła się z numerowaną bilą, a później z bandą, jak i spowodowała zetknięcie się dwóch numerowanych bil z bandą.
    Niespełnienie przynajmniej jednego z tych warunków traktuje się jako złamanie wymogów rozpoczęcia gry. Powyższe - naruszenie karane jest ujęciem dwóch punktów zawodnikowi. Ponadto przeciwnik ma wybór:
    • zaakceptować sytuację na stole i kontynuować grę z pozycji, w jakiej zatrzymały się bile lub
    • zażądać ponownego ułożenia bil do rozbicia i ponownego rozpoczęcia gry przez poprzednika.
    Wybrany sposób należy powtarzać aż zostaną spełnione wszystkie wymogi rozbicia otwierającego lub przeciwnik zaakceptuje sytuację na stole po złym rozbiciu lub zawodnik otwierający popełni faul. Przepis odnośnie trzech kolejnych fauli nie ma tutaj zastosowania. Jeśli natomiast po prawidłowym rozbiciu biała bila wpadnie do łuzy, to następuje faul i zawodnik zostaje ukarany jednym punktem ujemnym według przepisów o trzech kolejnych faulach. Przeciwnik wchodzący do gry jest nagradzany możliwością wykonania uderzenia z białą bilą w ręku sprzed linii bazy, a pozostałe bile pozostają na swoich miejscach.

    Jeżeli natomiast po nieprawidłowym rozbiciu biała bila wpadnie do łuzy, to następuje faul i zawodnik zostaje ukarany jednym punktem ujemnym według przepisów o trzech kolejnych faulach.

  7. Przepisy dotyczące gry
    1. Poprawnie wbita bila uprawnia zawodnika do kontynuowania gry przy stole, dopóki nie chybi zadeklarowaną bilą do łuzy lub popełni faul w czasie uderzenia. Zawodnik może wybrać do wbicia dowolną bilę, ale przed oddaniem strzału musi ją wskazać, jak i łuzę, do której będzie wbita. Nie musi natomiast deklarować takich detali, jak wykonanie muśnięć, karamboli, uderzeń kombinowanych zagrywek od bandy (prawidłowo wykonanych). Każda dodatkowo, prawidłowo wbita bila jest zaliczana jako jeden dodatkowy punkt dla zawodnika.
    2. Podczas wszystkich uderzeń zawodnik musi doprowadzić do zetknięcia białej bili rozgrywającej z numerowaną i
      • wbić ją do łuzy albo
      • doprowadzić do zetknięcia się białej bili lub jednej z numerowanych z bandą.
      Niespełnienie któregoś z tych warunków uważane jest za faul.
      Gdy deklarowana do rozgrywki bila nie styka się z bandą, lecz jej odległość od bandy nie przekracza średnicy bili (sędzia może to określić, dokonując pomiaru), zawodnikowi zezwala się na wykonanie dwóch kolejnych "bezpiecznych" uderzeń z wykorzystaniem tej bandy. Po dokonaniu tych uderzeń dana bila uznawana jest za dotykającą do bandy (zamrożoną) przy następnej kolejce tego zawodnika. Gdy po trzecim uderzeniu biała bila dotknie omawianą "zamrożoną" przy bandzie bilę, mają tutaj zastosowanie wymagania ogólnych przepisów bilardu kieszeniowego odnośnie kontaktu bili z bandą. UWAGA: jeśli zawodnik popełni faul w czasie uderzenia, przed lub po rozegraniu tej bili, natychmiast musi spełnić warunki przepisów o "zamrożonej" bili. Podobnie, gdy popełni dwa kolejne faule. Jeśli nie spełni tych wymogów, popełni trzeci faul i otrzyma odpowiednio ustaloną liczbę punktów karnych, plus po 1 punkcie karnym za każdy poprzednio popełniony faul. Wtedy należy ponownie ustawić 15 numerowanych bil w trójkąt do rozbicia, którego dokonuje faulujący zawodnik.
    3. Gdy czternaście bil z trójkąta zostanie wbitych i na stole pozostanie ostatnia piętnasta bila i bila biała,gra zostaje zatrzymana. Bila piętnasta pozostaje bez zmiany na stole, pozostałych 14 bil ustawia się w trójkąt do rozbicia, bez bili piętnastej na jego szczycie (wolny punkt bazowy trójkąta). Zawodnik może wtedy normalnie wbić bilę piętnastą do łuzy w ten sposób, że biała bila rozbije ustawiony trójkąt bil i rozproszy bile, umożliwiając kontynuację gry. Jednakże zawodnik nie musi uderzyć bili piętnastej, może uderzyć dowolną bilę.
    4. Zawodnik może zadeklarować "bezpieczne" zagranie dla celów defensywnych, co jest dopuszczalne przy spełnieniu wszystkich dotyczących przepisów. Kolejka zawodnika kończy się po "bezpiecznej" zagrywce, a wbite bile nie są zaliczane i są umieszczone ponownie na stole.
    5. Zawodnik nie może chwytać, dotykać lub w jakikolwiek sposób wpływać na ruch białej bili po oddaniu strzału (włączając w to włożenie ręki do łuzy i złapanie wpadającej tam bili). W takim przypadku zostaje on obwiniony o rozmyślny faul i ukarany jednym punktem ujemnym za faul plus piętnastoma punktami ujemnymi za premedytację, czyli w sumie szesnastoma punktami ujemnymi. Przeciwnik, dochodzący wtedy do gry, może wybrać
      • uznanie zaistniałej sytuacji na stole i kontynuację gry z białą bilą w ręku, z dowolnego miejsca sprzed linii bazy lub
      • ponowne ułożenie 15 bil w trójkąt do rozbicia i zlecenie zawodnikowi faulującemu dokonania rozbicia z zachowaniem wszystkich stosownych przepisów.
    6. Jeśli bila biała lub pozostająca na stole ostatnia bila obiektowa (piętnasta) znajdują się w miejscu uniemożliwiającym ponowne ustawienie czternastu (14) bil, należy postępować wg wskazówek przedstawionych poniżej. Uważa się, że bila uniemożliwi(a) ponowne ustawienie trójkąta jeśli choćby jej część znajduje się w polu wyznaczonym przez obrys zewnętrzny trójkąta; faktyczne położenie danej bili orzeka (również w trakcie gry - na wniosek zawodnika) wyłącznie Sędzia. Odpowiednio:

      (a). jeśli bila ostatnia (piętnasta) została wbita „równolegle" z bilą czternastą (w tym samym zagraniu) - ustawia się ponownie wszystkie piętnaście bil (cały trójkąt),

      (b). jeśli obie bile (bila biała i bila piętnasta) znajdują się w polu trójkąta - ustawia się ponownie wszystkie piętnaście bil (cały trójkąt), zaś biała bila zagrywana jest „z ręki" z pola bazy,

      (c). jeśli w polu trójkąta znajduje się tylko bila piętnasta - ustawia się ją na punkcie bazy lub, jeśli w takim ustawieniu przeszkadza położenie bili białej - na punkcie centralnym,

      (d). jeśli w polu trójkąta znajduje się tylko bila biała, ustawia się ją w zależności od położenia bili piętnastej; odpowiednio, jeśli:

           -bila piętnasta położona jest poza polem bazy - bila biała „z ręki" z pola bazy,

           -bila piętnasta położona jest w polu bazy - bila biała na punkt bazy, jeśli w takim ustawieniu przeszkadza położenie bili piętnastej, bila biała na punkt centralny.

      W każdej z tych sytuacji po ponownym ustawieniu bil, zawodnikowi przysługuje prawo wyboru dowolnej bili obiektowej do kolejnego zagrania.

    7. Gdy zawodnik dochodzi do gry z białą bilą w ręku do rozegrania sprzed linii bazy, to bila numerowana, będąca najbliżej linii bazy może być na jego życzenie umieszczona w punkcie głównym stołu.
  8. Niepoprawnie wbite bile
    Brak kary. Ponowne umieszczenie tych bil na stole.
  9. Bile ponumerowane wybite poza stół
    Takie uderzenie jest faulem. Każda wybita bila jest ponownie umieszczana na stole, gdy pozostałe zakończą swój ruch.
  10. Biała bila wbita do łuzy lub poza stołem
    Wtedy przeciwnik wchodzi do gry z białą bilą w ręku i oddaje strzał sprzed linii bazy, jeśli przepisy pkt. 7.2, 7.5 lub 12 "14/1" nie narzucają innego trybu postępowania.
  11. Kary za faule
    Jeden punkt odejmowany jest za każdy faul. UWAGA: surowsze kary stosowane są za rozmyślne faule (według punktu 7.5 "14/1") lub trzy kolejne faule (według punktu 12 "14/1" poniżej). Dochodzący do gry przeciwnik musi zaakceptować układ bil na stole, chyba że biała bila została wbita do łuzy lub wybita poza stół, popełniany został rozmyślny faul lub trzeci kolejny faul.
  12. Kara za trzy kolejne faule
    Gdy zawodnik popełni faul jest ukarany jednym punktem ujemnym (lub więcej, jak zostało uzgodnione) a sędzia punktowy notuje i sygnalizuje faul zawodnika. Faul obciąża konto zawodnika do czasu wykonania przez niego prawidłowego strzału, zakończonego wbiciem zadeklarowanej bili do łuzy lub wykona prawidłowo "bezpieczne" zagranie. W przeciwnym wypadku zaliczane są kolejne faule, a przy trzecim kolejnym faulu dodatkowo odejmuje się 15 punktów karnych, co równocześnie likwiduje zapisy o popełnionych faulach. Wszystkie bile są wtedy ułożone w trójkąt do rozbicia, a zawodnik faulujący dokonuje rozbicia według reguł rozbicia otwierającego grę. Należy podkreślić, że trzy kolejne faule muszą być popełnione w trzech kolejnych strzałach, a nie w trzech kolejnych podejściach, tj. jeżeli w trzech kolejnych podejściach popełniono trzy faule, rozdzielone przynajmniej jednym poprawnym strzałem z wbiciem bili do łuzy, który kasuje poprzednie faule.
  13. Punktacja
    W wyniku zastosowania ujemnych punktów karnych, zawodnik może uzyskać ujemną punktację całkowitą, np. "minus jeden", "minus dwa", "minus piętnaście", czyli jeśli np. zawodnik wygrywający zgromadzi 150 punktów dodatnich, a jego przeciwnik np. dwa punkty ujemne, wynik spotkania wyniesie wtedy 150 do -2. Jeżeli zawodnik popełni faul, nie umieszczając po strzale bili w łuzie, karny punkt ujemny będzie odjęty od jego rezultatu punktowego sprzed danej zagrywki. Gdy zawodnik sfauluje i umieści bilę w łuzie w czasie jednego strzału, wbita bila będzie umieszczana ponownie na stole i nie zaliczona do punktacji, a za faul od liczby punktów sprzed danej zagywki odejmuje się punkt karny.

Copyrights © 2009 by Bila Klub Bilardowy. All rights reserved.

www.lyoness.pl     Projekt: eKawalec.pl     Oprogramowanie: Cube Interactive